Konfirmaatio

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa. Konfirmaatiossa Jumala siunaa ja vahvistaa nuoria niin yksilöinä kuin osana seurakuntaa.

Konfirmaatiota edeltää rippikoulu, jossa syvennytään kristillisen uskon perusteisiin ja pohditaan elämän suuria kysymyksiä. Konfirmaatiossa on kyse kasteen vahvistamisesta, eli nuori vahvistaa ja tunnustaa yhteisen kristillisen uskon, johon hänet on lapsena kastettu. Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa, jossa seurakunta rukoilee nuorten puolesta ja lähettää heidät kulkemaan elämän teitä.

Nuoret myös siunataan alttarilla, ja siunaamaan voi tulla joko nuoren oma kummi tai joku muu läheinen ihminen, jos kummi on estynyt tulemaan paikalle. Muuramessa pyydetään 1 kummia/läheistä siunaamaan nuorta alttarin ääreen. Kummeja ohjeistetaan tästä vielä tarkemmin itse konfirmaatiopäivänä.

Konfirmaation jälkeen nuori voi...

- käydä itsenäisesti ehtoollisella

- ryhtyä kummiksi

- äänestää seurakuntavaaleissa täytettyään 16 vuotta

- asettua ehdolle seurakuntavaaleissa täytettyään 18 vuotta

Jos en kuulu kirkkoon tai minua ei ole kastettu?

Rippikoulun voit käydä, vaikka et kuuluisi kirkkoon tai sinua ei ole kastettu. Jos rippikoulun jälkeen haluat osallistua konfirmaatioon, sinun on liityttävä kirkkoon. Jos sinua ei ole kastettu lapsena, kaste toimitetaan silloin ennen konfirmaatiota. Näissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä oman rippikouluryhmäsi pappiin hyvissä ajoin, kun tiedät oman rippikouluryhmäsi.

Konfirmaation ja rippijuhlien jälkeen

Riparimuistot säilyvät mielessä pitkään ja leirillä solmitut ystävyyssuhteet voivat parhaimmillaan kantaa läpi elämän. Pelkkiin muistoihin ei kuitenkaan tarvitse jäädä, vaan hauskanpitoa voit jatkaa meillä Muuramen seurakunnan nuortentoiminnassa!

Viikottaisen nuortentoiminnan lisäksi rippikoulun juuri käyneenä voit kouluttautua isoseksi tuleville ripareille tai muille leireille. Isoskoulutus syventää ymmärrystäsi uskon kysymyksistä ja koulutuksessa saatat tutustua jälleen uusiin ihmisiin ja saada lisää kavereita. Tule siis mukaan, nuortentoiminnassa on paikka juuri sinulle. :)

konfirmaatio, alttari, ehtoollinen

Rippikouluryhmät 2022

Muuramen seurakunnassa rippikouluryhmiä on vuodessa yleensä viisi: yksi talvella ja neljä kesällä. Rippikoulumme pidetään Kannonkoskella Piispalassa.