Konfirmaatio

Konfirmaatiossa Jumala siunaa ja vahvistaa nuoria uskossa Kolmiyhteiseen Jumalaan sekä yksilöinä että osana seurakuntaa.

Konfirmaatio on nuorten oma juhla. Vanhemmilla ja läheisillä on konfirmaatiossa tilaisuus rukoilla nuoren ja hänen tulevaisuutensa puolesta yhdessä muun seurakunnan kanssa.

Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista. Kastettuja vahvistetaan siunauksella ja seurakunnan rukouksella. Nuoret tunnustavat uskonsa yhdessä seurakunnan kanssa ja liittyvät sukupolvien ketjussa seurakunnan yhteiseen uskoon. Nuoret rukoilevat yhdessä, ja heidän puolestaan rukoillaan.

Rippijuhla on nuoren oma juhla

Rippijuhlan voi järjestää kotona tai vaikkapa Muuramen seurakunnan  tiloissa.

Juhlatilaa voi koristella mielensä mukaan. Esimerkiksi kukat, kynttilät ja rippilapsen lapsuuden kuvat nostavat juhlatunnelmaa. Tärkeintä on, että nuori kokee juhlan omakseen!

nuoria auringonlaskussa rannalla
nuoret konfirmaatiotilaisuudessa albat päällä alttari äärellä

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen