Kristus, kirkko

Messut ja jumalanpalvelukset

Sunnuntaijumalanpalvelus on seurakuntaelämän viikon kohokohta, se on levähdyspaikka ja virkistäytymishetki Jumalan huoneessa. Saamme yhdessä hiljentyä, laulaa, kuulla Jumalan sanaa, rukoilla ja osallistua ehtoolliselle. Jumalanpalveluksessa saa kokea Pyhän Jumalan huolenpitoa.

Lapsille kirkossa on varattuna kirkkopussukka, josta löytyy pientä puuhasteltavaa.

Sunnuntain aamumessu toimitetaan klo 10.00 Muuramen kirkossa. Messua vietetään perinteisellä kaavalla ja messumusiikkina käytetään virsikirjan virsiä sekä muita hengellisiä lauluja urku- tai pianosäestyksellä. Messun toimittaa seurakunnan pappi avustajanaan vapaaehtoinen tai vapaaehtoisia. Messun kesto on 1 – 1,5 h. Normaalipyhinä on messun jälkeen tarjolla kirkkokahvit kirkon sivusalissa.

Sunnuntain iltapäivämessu eli Ilon iltapäivät ja AIR-messu (#armoailoarakkautta) ovat yhteisöllisiä vapaaehtoisvoimin toteutetttua seurakuntatoimintaa, johon kaikki ovat lämpimästi tervetulleita mukaan. Messut ovat musiikillisia ja rentoja ja niiden aikana on myös rukouspalvelu. AIR-messu pidetään kirkossa klo 16 joka toinen sunnuntai (ks. tapahtumakalenteri). Messuissa on tarjolla rukouspalvelua ja ehtoollinen. Messuetkoilla alk. klo 15.15 on tarjolla runsaat iltapäiväkahvit ja seurustelua. Messujen aikana perheen pienimmille skideille ja vähän isommille junioreille on omaa ohjelmaa ja kokemuksellinen raamis.

Arkimessu

Vietämme kerran kuukaudessa torstaisin klo 18 Arkiehtoollista Virastotie 2:n tiloissa. Arkiehtoollinen on n. kolme varttia kestävä matalankynnyksen ehtoollishetki, jonka musiikkivastuussa ovat vaihtuvat vapaaehtoiset. Ovet aukeavat klo 17.30, jolloin kevyt iltapalatarjoilu.

Ehtoollishetket Kinkomaan kerhotiloissa

Vietämme ehtoollishetkeä myös Kinkomaan koulun kerhotiloissa. Näiden ajankohdat tiedotetaan erikseen.

Perhemessu - Koko perheen juhla

Perhemessussa musiikki, saarnat ja liturgiat toteutetaan kaikenikäisille sopivalla tahdilla ja tyylillä. Perhemessussa on katsottavaa ja kuunneltavaa niin vauvalle, isommille sisaruksille kuin vanhemmille ja isovanhemmillekin. Messun mahtuu elämän väriä ja ääniä; perheen yhteisessä jumalanpalveluksessa Jumalan sana ja rakkaus tulevat keskelle elämää.

Kansanlaulumessu

Kansanlaulukirkko on jumalanpalvelus, jossa virret on korvattu tutuilla kansansävelmillä. Uudet hengelliset sanat Kansanlaulumessua varten on tehnyt Anna-Mari Kaskinen. Esimerkiksi Kotimaani ompi Suomi -laulu alkaa sanoilla ”Tämän päivän meille annoit, siitä kiitän, Jumala”. Muita tuttuja sävelmiä on mm. On suuri sun rantas autius ja Tuonne taakse metsämaan. Kansanlaulumessuissa musiikista vastaa kanttoreidemme lisäksi vierailevia pelimanneja.

Taize-messu

Tässä messussa korostuvat hiljaisuus, rukous ja rauha. Lauletut laulut tulevat Ranskasta, Taizé-yhteisöstä. Harmonisia Taizé-lauluja toistetaan moneen kertaan, ja voit meditoida niitä sisimmässäsi kauniiden tuohusten ja ikonien äärellä. Saarnan tilalla on hiljaista mietiskelyä, jossa voit etsiä luottamusta ja Jumalan läsnäoloa. Rauha ei ole vain sisäinen asia, vaan Jumala kutsuu meitä rakentamaan rauhaa lähellemme ja koko maailmaan. Rukoushetket ovat ekumeenisia ja niissä käytetään ekumeenisia sanamuotoja rukouksista, messut noudattavat luterilaisen kirkon perinnettä.

Afrikkalainen gospel-messu

Toteutamme lähes joka vuosi suositun gospel-messun, joka on Pekka Simojoen ja Anna-Mari Kaskisen käsialaa. Alkujaan messu luotiin v. 1981 Suomen Lähetysseuran vuotuisille lähetysjuhlille. Simojoki ja Kaskinen yhdessä sävelsivät, sanoittivat ja tuottivat messun vain tuota yhtä iltaa varten, eräänlaisena protestina vallitsevalle suomalaiselle jumalanpalveluselämälle. Gospelmessu sai kuitenkin niin innostuneen vastaanoton, että messu jäi elämään suomalaiseen gospelmaisemaan. Afrikkalaisella gospelmessulla on ollut suuri merkitys Suomen hengellisessä musiikkikentässä. Messussa soivat hengellisten laulujen kestosuosikit kuten Herra kädelläsi, Synnintunnustus-laulu ja Riihikirkkohym

kirkko, muurame