Läheisen kuollessa

Läheisen kuolema pysäyttää ja tulee aina yllättäen elämän keskelle. Se aiheuttaa surua ja hämmennystä. Kuoleman koskettaessa paljastuu elämän rajallisuus.

Surun keskellä on kuitenkin paljon käytännön asioita, jotka tulee hoitaa. Vaikka omat voimat eivät aina tuntuisikaan riittävän, auttavat järjestelyt omalta osaltaan kulkemaan vaikeimman yli.

Surutyötä voi tehdä jakamalla kokemuksensa läheisten ihmisten kanssa, tai niiden kanssa, jotka ovat kulkeneet oman surun tiensä. Myös ihmiset, jotka työskentelevät läheistensä menettäneiden kanssa voivat auttaa kulkemaan vaikeimman yli.

Herra on lähellä niitä

joilla on särkynyt sydän,

Hän pelastaa ne, joilla on

murtunut mieli.

Ps.34:19

Kristillinen usko tuo toivoa. Hautajaiset eivät ole viimeinen hyvästijättö, vaan kuoleman rajan takana on toivo iankaikkisesta elämästä. Kristillinen hautaan siunaaminen auttaa ymmärtämään, ettei elämä pääty kuolemaan.

Surun rinnalle nousee ajallaan myös lämpimät muistot ja kiitollisuus kaikesta yhdessä koetusta.

Surun keskellä Muuramen seurakunnan työntekijät auttavat hautajaisten järjestämisessä. Kuolemaan liittyvistä ajatuksista ja tunteista voit puhua papin tai diakoniatyöntekijän kanssa. He tukevat kuoleman lähestyessä ja kuoleman jälkeen.

Sillä sinun tykönäsi on

elämän lähde;

sinun valkeudessasi

me näemme valkeuden

Ps. 36:10

Vihreä, sammalen peittämä metsä, jonka puiden takaa näkyy auringon säteitä

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa

Tue lapsen surua olemalla läsnä. Salli lapsen surra ja ole avoin.

Lapsi ja kuolema

Lapsen kuoleman suuressa surussa ei tarvitse selvitä yksin. Läheisten lisäksi sekä kotikunta että kirkko auttavat.

Lapsen kuoleman surussa ei tarvitse selvitä yksin